Review: CommonEasy als alternatieve AOV

De eerste paar jaar dat ik ondernemer was had ik niets geregeld voor het arbeids ongeschiktheids risico.

Ik verdiende nog niet zoveel en het leek me hartstikke duur.

Ik was ook ondernemer geworden voor de vrijheid en hoezo moet ik nu een verzekeringsmaatschappij gaan sponsoren? Dat voelde niet goed (inmiddels denk ik daar genuanceerder over).

Natuurlijk wist ik in mijn achterhoofd wel dat het niet slim was om niets geregeld te hebben.

Een tijd geleden kwam ik CommonEasy tegen als oplossing voor mijn probleem en het sprak me gelijk aan.

Wat is CommonEasy?

Je hebt dus traditionele verzekeraars, zoals bijvoorbeeld de Amersfoortse, waar je een AOV kunt afsluiten.

Dan heb je broodfondsen: met een club ondernemers samen richt je een schenkkring op en ga je elkaar helpen bij ziekte. Dit leek me wel wat alleen ik kende niet genoeg ondernemers destijds (plus het leek me ook wel gedoe).

CommonEasy en soortgelijke oplossingen noem ik wel eens Broodfonds 2.0. Meer van deze tijd.

Het combineert het idee van sparen in plaats van premie betalen + wederkerigheid met een sociaal netwerk à la LinkedIn.

Hoe werkt het?

Iedereen kan zich zo inschrijven voor CommonEasy, maar je kunt je pas gaan indekken voor ziekte als je voldoende mensen in je kringen hebt. Het grote verschil met een broodfonds is dat je niet een groot aantal mensen moet kennen, maar een handjevol is genoeg omdat je namelijk ook verbonden bent met de connecties van je 1e kring, en de connecties van je 2e kring.

commoneasy cirkels
Ik heb 316 mensen die mij steunen bij ziekte, terwijl ik maar een handjevol direct ken!

De features zijn:

  • je spaart per maand een bedrag, dit blijft van jou exclusief de bedragen die je betaalt om anderen te helpen
  • je betaalt per maand een tientje abonnements kosten voor de organisatie
  • je bouwt je netwerk stap voor stap op: hoe meer connecties, hoe beter je jezelf kunt indekken tegen het risico (zowel wat betreft hoogte van het bedrag als de robuustheid van je dekking)
  • het vereist enige activiteit en initiatief van jouw kant om je netwerk te bouwen, je gaat naar bijeenkomsten, etc.
  • wat je spaart en betaalt is niet aftrekbaar van de inkomstenbelasting zoals een AOV
  • als je ziek bent en je krijgt een betaling, is die ook niet belast voor de inkomsten belasting
  • je bent voor maximaal 2 jaar gedekt voor ziekte, tot een bedrag van EUR 4000 per maand (afhankelijk van je spaarbedrag)

Wat gebeurt er als iemand ziek wordt?

De persoon in kwestie neemt contact op met CommonEasy en wordt geholpen zijn verhaal op te stellen. Samen wordt gekeken naar de duur van de vergoeding die nodig is (tot nu toe meestal een paar maanden om door een bepaalde situatie heen te komen).

De situatie wordt vervolgens gemeld aan het netwerk en de vergoeding begint meteen te lopen.

Als helper krijg je een melding dat er een nieuwe situatie is en kun je het volgende doen:

  • het verhaal lezen en je support uitspreken
  • op de ‘bezwaar‘ knop drukken als je het niet vertrouwt.

Deze laatste mogelijkheid is natuurlijk een belangrijke, omdat je zo als helper de kans hebt om op de rem te trappen. In de praktijk gebeurt dit bijna nooit heb ik me laten vertellen, maar dat het wél kan is belangrijk.

De zieke krijgt een tijd lang een maandelijkse vergoeding die afhangt van de gekozen dekking en wordt hopelijk weer beter, kan weer aan de slag.

Mijn oordeel

Ik ben nu ruim een jaar lid. Wat vind ik er van?

Pluspunten:

  • Het voelt fijn iets geregeld te hebben, ook voor mijn partner!
  • Het is leuk om onderdeel te zijn van dit initiatief. Pionieren en tegelijkertijd de zekerheid dat het goed geregeld is (het gespaarde geld staat bij een financiële instelling onder toezicht)
  • Ik ontmoet nieuwe mensen en vergroot mijn netwerk

Minpunten:

  • Ik zeg het maar gewoon: soms vind ik de ziektes een beetje vaag en dit geeft me een dubbel gevoel. Aan de ene kant vind ik het heel mooi om mensen door een moeilijke periode heen te helpen met een paar euro per maand (die ik toch al inleg). Aan de andere kant: een gebroken been is helder, maar een episode van depressie of bijna-burnout bij iemand die daar in zijn/haar leven al vaker last van heeft gehad, daarvan weet ik niet altijd goed wat ik er van moet denken.
  • en dat brengt me bij het tweede punt….het is me onduidelijk genoeg wat er met de mensen gebeurt die een paar maanden geholpen zijn. Zijn ze er weer bovenop gekomen? Is hun probleem structureel aangepakt? Ik mis updates.

Ik zou graag duidelijkere regels willen wat voor ziektes en situaties in de basis wel en niet geaccepteerd worden. Natuurlijk kunnen we dan altijd van die regels afwijken, maar het zou fijn zijn een framework te hebben. Ik denk dat dat het systeem gezonder zou maken.

Mogelijk kan gekeken worden naar hoe concurrent SharePeople het doet, zij werken samen met Capability, een ziekteverzuim begeleider.

Regel tenminste iets

Voor sommige mensen is CommonEasy of één van de andere alternatieve verzekeraars een echte uitkomst. Voor mij in ieder geval wel. Ik vind het ook niet erg om met bovengenoemde minpunten te leven. Het initiatief is work-in-progress.

Anderen zullen zich wellicht beter voelen bij een traditionele verzekeraar. Ook bij hen kun je dekkingen voor 2 jaar afsluiten en door met het verzekerd bedrag te spelen kom je misschien goedkoper uit dan je denkt (zeker als je het netto bekijkt dus na belastingaftrek).

Mijn advies voor ondernemers is: regel tenminste iets.

Het voelt goed om een backup te hebben!

Hier een lijst van alternatieve verzekeraars, ik vul ‘m aan wanneer ik nieuwe tegenkom

p.s. het is nog onduidelijk wat de nieuwe regelgeving van de overheid, de verplichte AOV, gaat betekenen voor initiatieven zoals CommonEasy.

p.s. 2 wil je ook iets regelen? Je bent welkom bij BAS.

Nieuwsbrief